Do najważniejszego zadania Głównego Oceniającego należy ocena przebiegu całego spotkania. Następuje to poprzez zdanie raportu na koniec spotkania. Główny Oceniający po wprowadzeniu w historię i zasady Toastmasters przez prowadzącego przedstawia swój zespół osób funkcyjnych. GO ocenia kolejno:

  • Toastmastera Wieczoru: sposób prowadzenia spotkania, przedstawienia Toastmasters International i zasad panujących w klubie, prowadzenia dyskusji, panowania nad agendą, dopilnowania by wszystko przebiegało „gładko” i zgodnie z planem,  podtrzymywania entuzjazmu publiczności, ocenia także postawę Toastmastera Wieczoru.
  • Ewaluatorów: czy udzielona mówcom informacja zwrotna była kompletna, wartościowa, czy zawierała niezbędne wskazówki w jaki sposób można poprawić niedociągnięcia, czy była wspierająca i udzielona w sposób mający zachęcić mówcę do dalszego rozwoju. Ocenia poprawność wypowiedzi ewaluatora a także sposób zapowiedzenia mówcy i wprowadzenia go na scenę.
  • Moderatora Gorących Pytań: dobór pytań, entuzjazm, czy zostały jasno przedstawione wszystkie zasady konkursu Gorących Pytań, prowadzenie konkursu.
  • Chronometrażystę: czy w sposób zrozumiały przedstawił swoją funkcję, czy skrupulatnie i rzetelnie podszedł do swojego zadania, ocenia sposób przedstawienia raportu oraz dopilnowania by spotkanie mieściło się w wyznaczonych ramach czasowych.
  • Kontrolera Płynności: czy dźwięki (cymbałek) były słyszalne dla występujących, czy reagował na dźwięki namysłu a więc czy wywiązywał się ze swojej funkcji w trakcie spotkania, ocenia również sposób przedstawienia swojej funkcji i  sposób zdania raportu przez kontrolera płynności (czy był jasny, rzetelny, zawierał wspierające wskazówki).
  • Kontrolera Mowy Ciała: ocenie podlega przedstawienie funkcji na początku spotkania a także końcowy raport (czy uwagi były trafne, czy zostały przedstawione wskazówki i czy całość raportu była zrozumiała).
  • Gramatyka: ocenie podlega przedstawienie swojej funkcji na początku spotkania, a także raport końcowy (trafność obserwacji i zasugerowane możliwości poprawy błędów językowych lub zaproponowane ćwiczenia).

Główny Oceniający jak każdy ewaluator i osoba funkcyjna ma za zadanie nie tylko ocenić czy znaleźć błędy i pola do poprawy, ale też wskazać w jaki sposób można pracować by sprawować swoją funkcję jeszcze lepiej.