REGULAMIN Klubu Mówców i Liderów Toastmasters Gdynia
I. Zasady ogólne
1. Klub Toastmasters Gdynia (zwany dalej: TM Gdynia, Klub) należy do międzynarodowej organizacji Toastmasters International (dalej: TI).
2. TM jest zarejestrowany pod numerem 4053566 w rejestracji Toastmasters International (Dist #: 108, Division E, Area: 2, Est: 6/25/2014).
3. Klub posiada oficjalną witrynę internetową pod adresem www.tmgdynia.pl.
4. Podstawowym celem Klubu jest szkolenie liderów i mówców. Edukacja odbywa się na podstawie programu TI.
5. Klub jest organizacją pozarządową non-profit. Składki członkowskie odprowadzane są do centrali TI w wysokości ustalanej przez TI. Pozostała część składek przeznaczona jest na wydatki TM Gdynia.
6. Spotkania w Klubu odbywają się w języku polskim.
II. Zarząd Klubu
1. TM Gdynia jak każdy klub Toastmasters International posiada własny Zarząd. Jego członkowie pełniąc swoje obowiązki m.in. dbają o stronę organizacyjną funkcjonowania Klubu, troszczą się o rozwój i edukację Członków Klubu, odpowiadają za promocję Klubu na zewnątrz, dbają o finanse klubu, odpowiadają za przygotowanie miejsca spotkania.
2. W skład Zarządu wchodzą: Prezes, Wiceprezes ds. Edukacji (w skrócie: VPE), Wiceprezes ds. Członkostwa (w skrócie: VPM), Wiceprezes ds. PR (w skrócie: VPPR), Sekretarz, Skarbnik, Dyrektor ds. Administracyjnych oraz Prezes Poprzedniej Kadencji.
3. Począwszy od stycznia 2015 roku kadencja Zarządu wynosi 6 miesięcy. Wybory nowego Zarządu odbywają się w maju dla kadencji na okres od początku lipca do końca grudnia oraz w listopadzie dla kadencji na okres od początku stycznia do końca czerwca.
4. Decyzje w zakresie własnych kompetencji Zarząd podejmuje zwykłą większością głosów.
5. Najważniejsze decyzje w Klubie podejmują wszyscy Członkowie zwykłą większością głosów.
6. Prawo głosu podczas głosowań mają wszyscy Członkowie Klubu, którzy byli obecni na przynajmniej czterech spotkaniach oraz opłacili składkę na dane półrocze.
7. Członkowie Klubu mają możliwość startu w wyborach na poszczególne stanowiska wymienione w punkcie 1., jeśli uczestniczyli przynajmniej w czterech spotkaniach.
8. Prezes Poprzedniej Kadencji ma głos doradczy, służy pomocą, dzieli się wiedzą i doświadczeniem na życzenie Członków Zarządu. Dba o zachowanie ciągłości dobrych tradycji oraz organizuje wybory nowego Zarządu.
9. Obowiązki Członków Zarządu regulują oddzielne przepisy zgodne z konstytucją TI, dostępne na stronie TI: www.toastmasters.org.
III. Przystąpienie do Klubu
1. Członkiem TM Gdynia może zostać osoba pełnoletnia.
2. Warunkiem koniecznym członkostwa w Klubie jest wypełnienie ankiety przystąpienia dostępnej u VPM oraz opłacenie składki członkowskiej za dane półrocze (300 zł). Jeśli przystąpienie do Klubu jest też pierwszą rejestracją w Toastmasters International, należy opłacić również jednorazową opłatę rejestracyjną (85 zł; łącznie 385 zł).
3. W ramach opłaty rejestracyjnej Członek Klubu otrzymuje dostęp do bazy materiałów edukacyjnych na stronie Toastmasters, w tym dostęp do indywidualnego programu edukacyjnego Basecamp, gdzie sam wybiera swoją ścieżkę rozwoju.
4. Półroczne składki członkowskie należy opłacać w nieprzekraczalnym terminie do 30 września i do 30 marca. Przystąpienie do Toastmasters Gdynia w późniejszych miesiącach skutkuje wniesieniem proporcjonalnie niższej opłaty na dane półrocze, liczonej z dokładnością do 1 miesiąca.
5. Powyższe opłaty pobierane są przez Skarbnika Klubu. Wypełnione ankiety należy przekazywać Wiceprezesowi ds. Członkostwa.
IV. Członkostwo
1. Członkostwo w jakimkolwiek klubie Toastmasters International (także w TM Gdynia) upoważnia do uczestnictwa, gościnnego pełnienia ról funkcyjnych, wystąpień lub oceniania w innych klubach na całym świecie, zgodnie z ich regulaminami, co każdorazowo należy uzgodnić z VPE goszczącego klubu.
2. Członkowie Klubu mają możliwość uczestniczenia w wydarzeniach specjalnych TI oraz naszego Klubu (Konkursy, Toastmasters Leadership Institute itp.), zgodnie z ich regulaminami.
3. Członkowie są zobligowani do aktywnego udziału w wyborach nowego Zarządu poprzez obecność i oddanie głosu.
V. Goście
1. Członkowie innych Klubów TI mogą brać czynny udział w spotkaniach nieodpłatnie.
2. Goście mogą uczestniczyć i brać czynny udział w spotkaniach TM Gdynia nieodpłatnie cztery razy.
VI. Przebieg spotkań
1. Spotkania Toastmasters Gdynia odbywają się w Gdyni co czwartek o godzinie 19:00.
2. Szczegółowy harmonogram spotkań ustalany jest na koniec spotkania poprzedzającego oraz w systemie EasySpeak.
3. Mówcy sami wybierają Oceniających.
4. Podczas Sesji Gorących Pytań, pytania powinny być zadawane wszystkim Członkom TI obecnym na spotkaniu oraz Gościom. Gorące Pytania w pierwszej kolejności powinny być kierowane do tych osób, które nie pełnią żadnej funkcji na spotkaniu.
5. Spotkanie moderowane jest przez Tostmastera Dnia / Wieczoru, który jest odpowiedzialny za całe spotkanie, m.in. za nadzór nad poprawnym przebiegiem spotkania zgodnie z agendą.
6. Agenda spotkania jest przygotowywana przez Toastmastera pod nadzorem VPE i udostępniana Członkom Klubu na spotkaniu. Agenda spotkania zawiera:
6.a.kolejność wystąpień,
6.b.czas ich trwania,
6.c.osoby sprawujące role funkcyjne,
6.d.osoby wygłaszające przemówienia,
6.e.osoby oceniające przemówienia,
6.f. dane kontaktowe do Zarządu.
VII. Obejmowanie ról
1. Każdy członek włącza się aktywnie w działalność Klubu, co oznacza obejmowanie ról funkcyjnych, a także przygotowywanie przemówień.
2. VPE planuje spotkania w taki sposób, aby wszystkim Członkom umożliwić równy udział w spotkaniach w mów i ról funkcyjnych. Udział w przemówieniach zobowiązuje Członków również do podejmowania się realizacji ról funkcyjnych.
3. Osoby chcące objąć rolę funkcyjną na konkretnym spotkaniu, zgłaszają się w systemie ES.
4. Osoby chcące objąć rolę mówców na konkretnym spotkaniu, zgłaszają się w programie ES, następnie zgłaszają VPE nazwisko osoby, która zgodziła się je ocenić.
5. Niedopuszczalne jest pełnienie kilku ról funkcyjnych podczas jednego spotkania (poza sytuacjami szczególnymi, za zgodą VPE). Celem wiodącym Klubu jest umożliwienie każdemu Członkowi aktywnego udziału w spotkaniu.
6. Zalecane jest, aby pomiędzy realizacją projektów mówczych, pełnić role funkcyjne.
7. Dopuszczalne są wyjątki i odstępstwa od powyższych reguł, które każdorazowo wymagają aprobatę VPE poprzez akceptację w programie ES.
VIII. Klubowe dobre obyczaje
1. W TM Gdynia zwracamy się do siebie po imieniu.
2. Podczas spotkania wyciszamy telefony.
3. Poruszając tematy związane z religią, polityką oraz seksem, staramy się nie urazić innych osób, szanując ich godność oraz uczucia.
4. Osoby występujące na scenie witamy i żegnamy brawami.
5. Przykładamy dużą wagę do posługiwania się poprawną polszczyzną.
6. Członkowie powinni potwierdzić swoją planowaną obecność przed każdym spotkaniem w systemie ES (szczególnie, jeśli pełnią role funkcyjne), nie później niż na jedną dobę przed rozpoczęciem spotkania.
7. Szanujemy czas swój i innych, a także szanujmy swoją decyzję. Na spotkania przychodzimy przygotowani do pełnienia swoich ról.
8. Jeżeli z jakiejś przyczyny nie ma możliwości, by stawić się na spotkaniu, podczas którego mieliśmy pełnić rolę funkcyjną lub wygłosić mowę, należy powiadomić o tym fakcie VPE i Toastmastera spotkania w celu wyznaczenia zastępcy. Dopuszcza się powiadomienie maksymalnie do 2 dni przed w/w spotkaniem pod rygorem otrzymania zakazu sprawowania funkcji na trzech kolejnych spotkaniach. Odstępstwo od powyższego może mieć miejsce w przypadku indywidualnego uzgodnienia z Prezesem Klubu lub VPE i uzasadnieniu szczególnej sytuacji.
9. Niedopuszczalne jest wykorzystywanie członkostwa do celów komercyjnych, do reklamowania swoich produktów lub działalności dochodowych podczas spotkań i wystąpień (można mówić o pracy i branży, ale bez sprzedawania produktów i firm) oraz do nieautoryzowanego korzystania z danych kontaktowych. Nie dotyczy to przerw czy integracji.
10. Zdjęcia wykonane Członkom Klubu i jego Gościom podczas spotkań i wydarzeń klubowych stanowią własność Klubu Toastmasters Gdynia. Uczestnicy przychodząc na spotkanie wyrażają zgodę na użycie tych zdjęć do celów promocji Klubu. Uczestnik ma prawo zażądać usunięcia jego zdjęcia / twarzy ze zdjęcia poprzez zgłoszenie takiej informacji VPR (najlepiej przed faktem, aby nie brał udziału w zdjęciach grupowych). W przypadku użycia zdjęć do promocji Klubu przez Członka, powinien On wspomnieć o nazwie Klubu w opisie oraz najlepiej skonsultować takową akcję promocyjną z VPR.
IX. Postanowienia końcowe
1. O ewentualnych zmianach w Regulaminie Członkowie będą niezwłocznie informowani emailem przez Zarząd.
2. Regulamin ten został zaktualizowany 01.01.2025